W międzywojennej Polsce cukier uchodził za towar luksusowy. Jego cena po przeliczeniu wynosiła, aż około 16 złotych! To właśnie w tamtym okresie powstał znany slogan reklamowy „Cukier krzepi”, którego autorem był Melchior Wańkowicz. Pisarz otrzymał za to znane hasło astronomiczne na tamte czasy wynagrodzenie. Plakaty propagandowe odniosły zamierzony skutek, spożycie cukru w Polsce systematycznie rosło. Choć na przestrzeni dziesięcioleci podejście do tego produktu diametralnie się zmieniło, to nadal hasło „cukier” wywołuje wiele emocji. Co obecnie wiemy na jego temat? Jak jego spożycie wpływa na organizm? I czym można go zastąpić? Na te i inne nurtujące pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

Obecna wiedza na temat cukru jest znacznie bardziej rozległa niż w czasach międzywojnia. Jednak skutki jego popularyzacji, pomimo licznych badań i dostępu do wiedzy, ponosimy do dziś. O tym jak bardzo pożądany jest cukier, przekonaliśmy się całkiem niedawno, bo w 2011 roku, kiedy to jego ceny znacznie wzrosły, a nagłówki gazet krzyczały „Panika w sklepach. Ludzie rzucili się na cukier”. Klienci masowo wykupywali całe zgrzewki cukru, robiąc zapasy mające zabezpieczyć ich portfele przed kolejnymi podwyżkami cen. W wielu sklepach zabrakło cukru, niektóre sieci wprowadziły nawet limity zakupu określonej ilości kilogramów na osobę. Popyt rósł w gigantycznym tempie, a cukrownie tylko zacierały ręce przyglądając się szaleństwu w sklepach. Pytanie czy cukier naprawdę jest towarem tak niezbędnym, że jego deficyt wzbudził ogólnopolską panikę?… CZYTAJ DALEJ